Loading…

اگر قصد تدریس در ITPRO را دارید


این مطلب را مطالعه کنید


چون یک حرفه ای برای کار و زمان خود ارزش قائل است


قبل از هر چیز به شما تبریک می گوییم ! شما قرار است یکی از مدرسین مرجع و البته بزرگترین وب سایت فناوری اطلاعات کشورهای فارسی زبان شوید و آموزشهای ویدیویی خودتان را در ITPRO قرار بدهید و ما قرار است که شما را قدم به قدم با نحوه ایجاد کردن و روشهای ایجاد دوره در ITPRO آشنا کنیم. در انتهای فرآیند تبدیل شدن به مدرس ITPRO شما با افتخار می توانید ویدیوها و دوره های آموزشی با کیفیت واقعی آنلاین تولید کنید و این پتانسیل را خواهید داشت که دانش خودتان را به میلیون ها فارسی زبان مشتاق انتقال بدهید و البته شما این توانایی را دارید که با ایجاد دوره های با کیفیت زندگی بسیاری از دانشجویان حوزه فناوری اطلاعات را تغییر دهید و تبدیل به یک کارآفرین شوید! خیلی جذاب است نه ؟ ما هم مثل شما نمی توانیم منتظر بمانیم ! در منویی که در سمت راست وب سایت مشاهده می کنید بصورت گام به گام روش ایجاد کردن یک دوره ویدیویی آموزشی بسیار با کیفیت آموزش داده شده است و اطلاعات کاملی در این خصوص در اختیار شما قرار خواهد گرفت. ما از ابتدا تا انتهای ایجاد کردن یک دوره آموزشی و تبدیل شدن شما به یک برند فناوری اطلاعات در کنار شما خواهیم بود و شما از این به بعد عضو گروه ITPRO خواهید بود و این برای هر ITMAN یک افتخار است. قبل از شروع کار به چند سئوال متداول و ابهام بایستی پاسخ بدهیم تا بدانید که قرار است در چه جایی به تولید محتوای آموزشی بپردازید :

1-چه نوع ویدیوهایی را می توان در ITPRO قرار داد ؟


هر نوع آموزشی که مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد قابلیت انتشار در ITPRO را دارد. بصورت کلی ما هر چیزی که در حوزه کامپیوتر و نرم افزارهای تخصصی کامپیوتر باشد را به عنوان مرتبط با فناوری اطلاعات می شناسیم برای مثال دوره نرم افزار تخصصی Catia هم جزو دوره های آموزشی IT از نظر ما محسوب می شود. در ادامه به شما لیست سرفصل هایی که شما می توانید در انها شروع به تهیه و تدوین ویدیو کنید را در اختیار شما قرار می دهیم.

2-چرا قرار دادن ویدیوهای آموزشی در ITPRO با سایر وب سایت ها متفاوت است ؟


ITPRO تنها یک وب سایت تهیه و تولید ویدیوی های آموزشی نیست و ویدیوها و دوره های آموزشی آنلاین در این وب سایت به عنوان بخشی از فرآیند اصلی این وب سایت یعنی برند سازی شخصی در حوزه فناوری اطلاعات سهم موثری خواهند داشت. بنابراین شما با قرار دادن ویدیوهای آموزشی در این وب سایت در اصل خودتان را به یک جامعه ده ها هزار نفری حوزه فناوری اطلاعات که بصورت بالقوه در وب سایت حضور دارند بیشتر معرفی می کنید و ضمن کسب درآمد از طریق فروش ویدیوها ، می توانید موقعیت های شغلی و پروژه های مرتبط با حوزه خودتان را نیز جذب کنید. مکانیزم وب سایت ITPRO رقابتی و دانش محور است و شما با اشتراک بیشتر مطلب در ITPRO می توانید هر روز خودتان را بیشتر توسعه بدهید و در رتبه بندی کارشناسان فناوری اطلاعات کشور ارتقاء بدهید. توجه کنید که هر ویدویی قابلیت انتشار به عنوان ویدیوی اختصاصی مجموعه ITPRO را ندارد و برای این مجموعه تعداد ویدیو به هیچ عنوان مهم نیست و مهمترین فاکتور کیفیت آموزش است ، افتخار ما تعداد دقایق و تعداد ویدیوهای وب سایت نیست بلکه کیفیت و تضمینی است که به کاربران در این خصوص ارائه می شود.

3-شما چه چیزی دارید که سایر وب سایت های آموزشی ندارند ؟


فکر می کنم در سئوال قبلی در این خصوص توضیحات نسبی ارائه شده است اما جالب است بدانید که تقریبا هیچ وب سایت آموزش محوری در دنیا با مکانیزم کاری ITPRO کار نمی کند و ایده ITPRO یک ایده کاملا جدید و دوست داشتنی است که همگان را ترغیب به اشتراک دانش می کند. ما به مدرسین خودمان به عنوان همکار تخصصی نگاه می کنیم ، مدرسین ما ضمن اینکه می توانند از ویدیو های خودشان کسب درآمد کنند می توانند از مزایای معرفی به شرکت ها و سازمان های دولتی و خصوصی که با ITPRO همکاری دارند در شهر و استان خودشان بهره مند شوند ، مدرسین ما می توانند با استفاده از پتانسیل های موجود در ITPRO بصورت Freelance از پروژه های بالفعل و بالقوه موجود در ITPRO استفاده کنند و از همه مهمتر اینکه شما در ITPRO می توانید با تولید کردن محتوای آموزشی غیر ویدیویی در کنار ویدیو های خودتان بازاریابی آنلاین داشته باشید ، ضمن اینکه به سؤالات و ابهامات کاربران پاسخ می دهید به رتبه های بالاتر در وب سایت صعود می کنید و بهتر دیده می شوید ، در واقع در ITPRO هر کس بیشتر فعالیت کند ، بیشتر دیده می شود و هر کس بیشتر میل به رقابت به خود و دیگران را داشته باشد در نهایت هم از ابعاد مالی و هم از ابعاد اجتماعی رشد مضاعفی خواهد داشت.

شما با ITPRO تبدیل به یک برند شناخته شده در فناوری اطلاعات می شوید. ضمن اینکه برای دوره های مورد تایید و دارای سر فصل های استاندارد قابلیت برگزاری آزمون آنلاین و صدور گواهینامه معتبر ITPRO نیز وجود خواهد داشت. فراموش نکنید که ITPRO به عنوان برترین وب سایت فناوری اطلاعات کشورهای فارسی زبان ، بدون توجه به ویدیو ها روزانه پذیرای ده ها هزار بازدید کننده منحصر به فرد و کارشناس فناوری اطلاعات می باشد. ما به شما کلیه آمار مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل ویدیوهای آموزشی را در قالب پنل بازاریابی و پنل CRM شخصی در اختیار شما قرار خواهیم داد و شما می توانید بدون نیاز به تماس با مسئولین وب سایت بصورت شخصی بازاریابی و گزارش های مورد نیاز خودتان را نیز تهیه کنید. شما می توانید روند رشد خودتان از زمان شروع به کار در ITPRO را بصورت روزانه در پنل فعالیت مشاهده و تجزیه و تحلیل کنید. از همه مهمتر ITPRO تنها وب سایت دنیا است که شما می توانید در آن دوره های آموزشی را بصورت اقساطی به فروش برسانید و هر کسی بسته به نیازش می تواند یک یا چند ویدیوی آموزشی از مجموعه آموزشی شما را خریداری کند.

4-آیا شما از مدرسین خودتان پشتیبانی می کنید ؟


ما بصورت صد در صد در خدمت کیفیت ارائه خدمات ITPRO هستیم و طبیعتاً مدرسین ما نیز در حال ارائه خدمات به کاربران ITPRO هستند پس بصورت تمام و کمال هرگونه پشتیبانی که مدرسین ما نیاز داشته باشند را به آنها ارائه می دهیم ، از مشاوره انتخاب دوره مناسب تا نحوه ارائه یک دوره استاندارد ، بهینه کردن سبک آموزشی مدرس ، انتقاد و پیشنهاد از نمونه ویدیو ها جهت بالا بردن کیفیت ، ارائه کردن منابع آموزشی معتبر زبان اصلی ، نحوه ضبط و ویرایش ویدیو ها ، نحوه بازاریابی و Self Marketing ، نحوه برخورد با کاربران در قسمت پشتیبانی و ... مدرسین ITPRO جزوی از مجموعه عظیم ITPRO خواهند بود و اعضای یک تیم در جهت رسیدن به اهداف تیم قطعا پشتیبان هم هستند. این رابطه در محیطی کاملا تعاملی و دوستانه وجود خواهد داشت.

5-چرا دوره من مورد قبول ITPRO قرار نگرفته است ؟


شما به هیچ عنوان نباید قبل از هماهنگی با ITPRO شروع به تهیه یک دوره آموزشی کنید ، ایجاد کردن دوره و ویدیوهای آموزشی در ITPRO شامل قوانین سختگیرانه ای در خصوص کیفیت و نحوه طراحی دوره می باشند که قبل از شروع به ایجاد کردن یک دوره بایستی مورد توجه مدرس قرار بگیرند تا زحمات مدرس هدر نرود از این رو اگر دوره ای بدون انجام این هماهنگی ها و نداشتن استانداردهای ITPRO تهیه شود تیم بازنگری دوره ی آموزشی مورد نظر را از نظر کیفی تایید نخواهد کرد و ویدیوهای شما قابلیت انتشار به عنوان ویدیوی انحصاری ITPRO را نخواهد داشت. قبل از ارائه هرگونه آموزش در ITPRO ابتدا پارامترهای کیفی و کمی ذکر شده در این قسمت از وب سایت را بصورت کامل مطالعه کنید ، ما به شما نحوه تولید ویدیوهای با کیفیت را آموزش خواهیم داد ، فرآیند بازنگری در ویدیوهای آموزشی ITPRO را در ادامه عنوان خواهیم کرد.

6-آیا دوره ای که من قبلا برای وب سایت دیگر تولید کرده ام را می توان در ITPRO قرار داد ؟


ویدیوها و دوره ها و تمامی محتوایی که در وب سایت ITPRO تولید می شوند بایستی بصورت اختصاصی و صرفا برای این وب سایت تولید شده باشند و در محتوای ویدیو بایستی به ITPRO و مواردی که در آن مرتبط هستند اشاره شده باشد بنابراین قرار دادن هرگونه ویدیویی که قبلا برای سایر وب سایت ها تولید شده است و محتوای اختصاصی ITPRO محسوب نمی شود به عنوان ویدیوها و دوره های تخصصی ITPRO ممنوع است.خوب شروع کنیم ... نوبت به معرفی روند تولید ویدیوهای آموزشی می رسد ...
اولین و البته مهمترین قسمت از تولید یک دوره آموزشی ویدیویی ، برنامه ریزی آن است. اگر برنامه ریزی خوبی برای دوره آموزشی داشته باشید و بدانید از کجا شروع کنید و به کجا برسید باعث می شود دوره اموزشی موفق و با کیفیتی را در خروجی کار شاهد باشید ، در واقع برنامه ریزی هسته اصلی یک دوره آموزشی موفق است ، در این قسمت ما موارد زیر را مورد بررسی قرار می دهیم :

1-تصمیم گیری برای اینکه چه دوره ای را می خواهید تدریس کنید


شما احتمالا همین الان ایده یک دوره ویدیویی را در ذهن دارید . بنابراین الان زمان ان است که روی مواردی که قرار است تدریس شود و البته مخاطبین هدف این دوره تمرکز کنید. بهترین طراحی دوره ، دوره ای است که در حال حاضر عنوان آن در لیست دوره های آموزشی ITPRO در حال حاضر وجود نداشته باشد و تفاوت اساسی در محتوای دوره شما با دوره های موجود در ITPRO وجود داشته باشد. هر چقدر این تفاوت بیشتر باشد احتمال فروش دوره آموزشی شما نیز وجود خواهد داشت. دقت کنید که اگر عنوان مشابهی هم در ITPRO وجود داشته باشد اصلا مهم نیست ، مهم این است که شما در دوره جدیدی که ارائه می کنید چه تفاوت ها و ارزش های افزوده ای به دوره جدید اضافه می کنید که مخاطبین رقبت کنند دوره شما را خریداری کنند. همیشه برای طراحی یک دوره بهتر است ابتدا نیاز بازار کار را خوب درک کنید و بعد اقدام به ایجاد کردن یک دوره آموزشی کنید ، طبیعتا هر چقدر نیاز بازار به دوره مورد نظر بیشتر باشد خریداری دوره مورد نظر نیز بیشتر خواهد بود. طبیعتا اگر مخاطبین شما دانشجویان هستند بایستی به تناسب نیاز دانشجویان دوره را طراحی کنید و اگر مخاطبین کارشناسان مشغول به کار هستند نوع دوره بایستی کاربردی تر و هدفمند تر باشد.

2-شناخت و معرفی مهارت هایی که دانشجویان در این دوره قرار است یاد بگیرند


بعد از اینکه در خصوص عنوان و مخاطبین هدف به نتیجه رسیدید در گام بعدی شما بایستی برآورد کنید که مخاطبین دوره شما قرار است از دوره شما چه چیزهایی را به عنوان خروجی آموزشی دریافت کنند . در واقع این سئوال را از خودمان بپرسیم که اگر دانشجویی دوره شما را خریداری کند در نهایت چه چیزی قرار است به سطح علمی وی اضافه شود ؟ خروجی کار چیست ؟ مهارت هایی که بدست خواهند آورد چه چیزهایی است ؟ فکر کردن به این موارد باعث می شود که در نحوه تدریس کردن شما همیشه سعی کنید مطالبی را عنوان کنید که به درد دانشجو بخورد و تصمیم گیری برای اینکه چه چیزهایی را باید در دوره آموزشی پوشش بدهید نیز با این سئوال و جواب ساده بسیار ساده می شود.

3-قالب بندی روشی که قرار است شما دوره را برگزار کنیم


بر اساس عنوان دوره و مهارت هایی که قرار است دانشجویان یاد بگیرند و از طرفی اهداف خودتان در دوره آموزشی ، شما بایستی یک قالب بندی و سبک نمایش برای مطالبی که قرار است در دوره آموزشی تدریس شود تهیه کنید . شما بایستی برای دوره خودتان یک Course Outline یا محتوای دوره تهیه کنید و آن را به دانشجویان ارائه بدهید. این محتوای دوره می تواند در قالب های مختلف و متفاوتی ارائه شود اما بصورت کلی پیشنهاد می شود که شما از سه قالب ارائه ویدیویی ، ارائه با استفاده از اسلاید های پاورپوینت و یا استفاده از مقاله بهره بگیرید. در خصوص قالب دقت کنید که از فونتی خوانا و قابل درک و زیبا استفاده کنید ، چهره یک اسلاید می تواند شخصیت مدرس را برای کاربر تداعی کند ، رنگ بندی درست نیز یکی از الزامات است ، از رنگ های زننده استفاده نکنید و بهتر است از رنگ های شاد و جذاب در ارائه ها استفاده کنید.

4-پیدا کردن روش تدریس خودتان


روش تدریس شما شمشیر دولبه کار شما در حوزه تدریس آنلاین است. این روش تدریس هم می تواند بزرگترین عامل موفقیت شما باشد و هم برعکس ، دانشجویان شما در دوره های آموزشی آنلاین فقط روش تدریس شما را می بینند و بعضا ممکن است محتوای دوره حتی اگر متوسط هم باشد با روش تدریس خوب لذت بخش باشد. ITPRO هدفش پیشنهاد دادن به شما در جهت ایجاد دوره هایی با سبک و سیاق متفاوت است ، دوره ای که دانشجویان از دیدن آن لذت ببرند. در ادامه روشهایی برای بهتر کردن سبک تدریس به شما پیشنهاد می شود که در دنیا و البته ITPRO ثابت شده هستند :

  • a.راحت و دوستانه صحبت کنید : دقت کنید که شما هر چقدر هم که حرفه ای باشید باید بتوانید خوب مطالب را منتقل کنید ، اینکه دانشجو تصور کند شما در حال استفاده از یک کتاب یا جزوه برای تدریس کردن هستید و بسیار کلاسیک و خشک و سخت تدریس کنید اصلا جالب نیست ، در دوره های آنلاین شما باید تصور کنید که با یک دوست صمیمی در حال یادگیری هستید و دانشجو در مقابل شما نشسته است. سعی کنید پر انرژی و لذت بخش تدریس کنید ، کمی می توانید مسائل شخصی و شوخی های بامزه را در آموزش های خودتان وارد کنید.

  • b.دانشجو را خسته نکنید : لحن صدای یکنواخت ، بدون نوسان و بالا و پایین رفتن تن صدا باعث خواب آلودگی دانشجو می شود ، طولانی شدن مدت زمان ویدیوی آموزشی ممکن است باعث خسته کننده شدن ویدیو شود. سعی کنید همیشه بلند و واضح صحبت کنید ، اگر تپق زدید اشکال ندارد به تپق خودتان بخندید و آن را به فاز شوخی بزنید و ادامه بدهید ، مدت زمان ویدیو حداقل 10 دقیقه و حداکثر 90 دقیقه باشد بهتر است ، سعی کنید در زمان هایی که در ویدیو صحبت نمی کنید یا یک کار تکراری انجام می دهید ویدیو را سریع کنید و وقت دانشجو را تلف نکنید. عین جزوه و اسلاید صحبت نکنید ، جزوه و اسلاید برای نمایش دادن و یادآوری هستند نه اینکه عینا از روی آنها خوانده شد.

  • c.دانشجو را درگیر کار کنید : در ابتدا ، اواسط و انتهای ویدیوی آموزشی ، دانشجو را ترقیب کنید که با شما تمامی مراحل را جلو برود ، فایل های تمرین در اختیارش بگذارید و تحریک کنید که دانشجویان تمرین کنند و با شما عینا موارد را انجام بدهند. تمرین کردن و جواب گرفتن از تمرین ها باعث می شود کیفیت دوره شما چند برابر شود. مخصوصا که همه تمرین ها به جواب برسد.

  • d.پر انرژی باشید و لبخند بزنید : درست است که دانشجو لبخند شما را نمی بیند اما لبخند زدن در تولید ویدیوها ناخودآگاه باعث نشاط بخشیدن به آموزش و زیباتر شدن لحن مدرس می شود. با انرژی و محکم صحبت کنید ، هنر یک مدرس این است که کاری کند دانشجویی که ویدیو را می بیند از دیدن ویدیو هم بخندد و هم لذت ببرد ، شوخی های به جا ، استفاده از جوک ها ، ضرب المثل ها و نکات اجتماعی ریز در قالب طنزهای کوتاه می تواند ویدیو را جذاب کند. دقت کنید که قرار نیست ویدیوی شما تمام و کمال و بدون اشکال باشد اگر به اشکالی برخورد کردید سعی کنید به دانشجو روش برطرف کردن مشکل را توضیح بدهید.

5-ایجاد کردن فعالیت های تمرینی برای دوره


برای اینکه حالت تعاملی با دانشجویان خود داشته باشید برای آنها در طول دوره تمرین ها و آزمون هایی برگزار کنید که باعث درگیر شدن ذهنشان شود و با دوره آموزشی ارتباط تعاملی پیدا کنند. می توانید تست ها و فایل های تمرینی خودتان را در فضایی که به همین منظور در اختیار شما قرار می گیرد استفاده کنید ، تمرین و آزمون باعث درک بهتر مفاهیم آموزشی می شود. تا اینجا متوجه شدید که چگونه دوره آموزشی خودتان را برنامه ریزی کنید ، در ادامه به شما نحوه تولید کردن دوره آموزشی را یاد می دهیم.
خوب نوبت به ایجاد کردن سخت ترین قسمت آموزش های ویدیویی یعنی تولید کردن دوره آموزشی می رسد که برای برخی از دوستان ترسناک ترین قسمت هم هست اما نگران نباشید ما اینجا هستیم که به شما کمک کنیم که به بهترین شکل بتوانید ویدیوهای آموزشی با کیفیت تولید کنید ما در این قسمت برای شما پارامترهای مختلفی که برای بالا بردن کیفیت یک دوره آموزشی مورد نیاز است را تشریح می کنیم مهمترین مواردی که ما برای شما در این قسمت تشریح می کنیم موارد زیر می باشد :

1-یادگیری مبانی ایجاد محتوای ویدیویی با کیفیت


ایجاد کردن یک ویدیوی آموزشی با کیفیت دارای سه پارامتر کیفی می باشد که به ترتیب ارائه خوب توسط مدرس ، کیفیت تصویر بالا و همچنین کیفیت صدای بالا است که در اینجا ما به نکاتی که در خصوص هر سه مورد بایستی رعایت شود توجه شما را جلب می کنیم. ارائه خوب توسط مدرس در واقع مهمترین فاکتور یک ویدیوی آموزشی خوب است ، در واقع اگر ارائه یک مدرس خوب باشد دوره موفق و دانشجویان موفق و البته پیگیری خواهد داشت در غیر اینصورت اولین دوره مدرس آخرین دوره وی نیز خواهد بود ، من و شما برای اینکه بتوانیم یک ارائه خوب داشته باشیم بایستی موارد زیر را رعایت کنیم :

a.برای یک ارائه خوب چگونه صحبت کنیم ؟

  • تمامی اوهوم ها ، وقفه ها و تلفظ های نادرست را از ویدیو ویرایش کنید : سعی کنید ویدیوی خودتان را تمیز و بدون خطا و مشکل ایجاد کنید ، مهمترین فاکتور این است که کاربر دقیقا کاری که شما می کنید را انجام بدهد و دقیقا به نتیجه ای برسد که شما به آن رسیده اید. تمامی غلط های تلفظی را درست کنید ، تلفظ نادرست می تواند بر روی دیدگاه کاربر نسبت به مدرس تاثیر منفی بگذارد ، وقفه های طولانی در ویدیو را حذف کنید و در واقع هر چیزی که فکر می کنید باعث رنجش و بردن حوصله کاربر می شود را از ویدیو حذف کنید. دقت کنید واژه " اوهوم " " اممممممم" و ... اگر خیلی کوتاه باشد مشکلی ندارد اما اگر مرتب در ویدیوی خودتان اوهوم و اممممممممممم بگویید کاربر ناراضی خواهد شد ، این موارد را به حداقل ممکن برسانید با خودتان تمرین کنید که این موارد به کلی از ویدیوهای شما حذف شوند. به این نکته توجه کنید که شما قرار هست فقط یکبار این ویدیو را برای یک عمر درست کنید بنابراین هر چقدر هم زمان بگذارید که ویدیوی با کیفیت تری ایجاد کنید قطعا سودمند است.

  • جذاب بودن و شور و هیجان موضوع مورد تدریس را همیشه حفظ کنید : هیچ فرقی نمی کند که بار اولی است که یک موضوع را تدریس می کنید یا بار صدم ، دانشجویان همیشه باید این تصور را داشته باشند که مبحث برای شما جذاب و دوست داشتنی است و اولین باری است که شما آن را درس می دهید ، همیشه با شور و هیجان و عشق درس بدهید و این حس و انرژی را به دانشجوی خودتان منتقل کنید ، اینکه شما عاشق یک موضوع باشید و آن را ابراز کنید هیچوقت شان مدرس را پایین نمی آورد.

  • شفاف و با یک سرعت و نظم مشخص صحبت کنید : برخی اوقات لازم است که شما تلفظ کلمات و واژه ها را دقیق و درست توضیح بدهید ، در چنین مواقعی حتما سرعت طبیعی خودتان را در صحبت کردن کاهش دهید و کلمات را با دقت و تلفظ درست بیان کنید. این کاهش سرعت و تاکید بر روی تلفظ درست و بلندتر کردن صدا در چنین لحظاتی باعث می شود دانشجوی شما درجه اهمیت موضوع را درک کند و البته آن را ساده تر یاد بگیرد.

  • تمرین کنید و تمامی چیزهایی که می خواهید بگویید را یادداشت کنید : در دنیا افراد بسیار معدودی وجود دارند که بلافاصله با نگاه کردن به دوربین و بدون آمادگی قبلی می توانند شروع به صحبت کردن بکنند. اما برای اکثر ما چنین قابلیتی وجود ندارد بنابراین پیشنهاد می کنیم که هر چیزی را که قرار هست در طی مدت ویدیوی آموزشی به کاربران یاد بدهید را یادداشت کنید تا بتوانید با دقت و کامل همه موارد را پوشش بدهید ، قبل از اینکه شروع به ضبط ویدیو بکنید چند بار یادداشت های خودتان را تست کنید و مرور کنید.

  • به جای استفاده از واژه "ما " از "من " و " شما " استفاده کنید : از زبانی استفاده کنید که مستقیما به خودتان و دانشجو اشاره کند و از استفاده از واژه های عام خودداری کنید. اینکار شاید به نظر شما جالب نباشد اما در دانشجو احساس نزدیکتر بودن به مدرس و رابطه بهتری ایجاد می کند که باعث می شود دانشجو علاقه مند شود دوره شما را ادامه بدهد یا منتظر سایر دوره های آموزشی شما بماند.

b.برای یک ارائه خوب چه چیزهایی بگوییم ؟

  • از ابزارهای تصویری استفاده کنید : دانشجویان زمانیکه شما بر روی یک قسمت خاص از تصویر Zoom می کنید یا اینکه یک قسمت از صفحه را Highlight می کنید که موضوع را بیشتر تشریح کنید بسیار خوشحال می شوند ، سعی کنید در مواردی که محل آیکن یا گزینه های زیادی وجود دارد از Highlight ها برای ریز شدن و معرفی کردن گزینه ها استفاده کنید .

  • به اصل مطلب بپردازید و از حاشیه پردازی پرهیز کنید : زمانیکه در خصوص یک موضوع در حال تدریس هستید در خصوص مطالب مرتبط با موضوع اصلی زیاد زمان نگذارید ، مهم این است که شما در ویدیوی مربوطه بیشتر زمان را در اختیار موضوع اصلی بگذارید و از پرداختن به حاشیه ها پرهیز کنید. اینکار باعث می شود ویدیوی شما هدفمند تر و کاربر پسند تر شود.

  • اصطلاحات را کامل توضیح بدهید : زمانیکه در حال تدریس هستید و به واژه یا اصطلاحی مرتبط با دوره می رسید و آن را بیان می کنید ، مفهوم دقیق واژه مرتبط با ویدیوی آموزشی خود را کاملا تشریح کنید و نگذارید برای دانشجو تا انتهای دوره آموزشی این اصطلاح گنگ باقی بماند.

  • مفاهیم پیچیده را پیدا کنید و کامل توضیح بدهید : همیشه بهترین روش تدریس این است که خودتان را جای دانشجو بگذارید ، اگر در حال گذراندن این دوره آموزشی بودید کوچکترین اشتباه و کوچکترین مشکلی که فکر می کنید دانشجو ممکن است در طی فرآیند آموزش ویدیویی تجربه کند را در ویدیو بیان کنید و روشهای حل مسئله را نیز بیان کنید. هر چقدر ابهام در خصوص مشکلات کمتر باشد ویدیوی شما پر مخاطب تر خواهد شد.

  • ویدیوها را اختصاصی ITPRO کنید : برای اینکه ویدیوی شما بصورت اختصاصی برای این مجموعه تولید شود بایستی از ITPRO در ابتدای ویدیو نام ببرید ، ترجیحا در اسلاید ها ، سناریوها ، مطالب و ... می توانید از مثال هایی استفاده کنید که با نام کاربری خودتان در ITPRO یکسان است ، اسم بردن از ITPRO در حین طول دوره باعث می شود ویدیوی شما اختصاصی برای این مجموعه باشد ، شما می توانید وب سایت ITPRO را در انتها یا اواسط ویدیوی خودتان معرفی کنید.

  • سایر پیشنهادات : در تالار گفتمان و همچنین در زیر ویدیوهای آموزشی شما توسط کاربرانی که ویدیوی شما را خریداری کرده اند یا می خواهند خریداری کنند سئوالاتی مطرح می شود ، همیشه به این سئوال ها با دقت و حوصله پاسخ بدهید. سعی کنید در حوزه های دیگر تولید محتوای از جمله مقاله ، نکته و ... در وب سایت ITPRO فعالیت کنید و به این شکل بازدید کننده ها را به سمت دوره های خودتان جذب کنید.

c.برای ایجاد یک ویدیوی با کیفیت بالا چه استانداردهایی را رعایت کنیم ؟

دقت کنید که بیشتر از 75 درصد دانشجویان به کیفیت صدا و تصویر اهمیت بیشتری نسبت به محتوا می دهند پس بهتر است همیشه پارامترهای کیفی ویدیو و صدای خودمان را به بهترین شکل در نظر بگیریم. در این خصوص پیشنهاداتی از جانب ما به شما ارائه می شود که ویدیوهای خودتان را به این شکل ایجاد کنید تا از نظر ما و از نظر دانشجویان نیز مورد تایید باشند :

  • حداقل و حداکثر زمان ویدیو : پیشنهاد می شود ویدیوی شما حداقل 8 دقیقه و حداکثر 90 دقیقه باشد
  • تنظیمات ویدیو : خروجی ویدیویی که استفاده می کنید با کیفیت حداقل 720p می بایست ارائه شود ، اگر از دوربین برای گرفتن تصاویر محیطی استفاده می کنید * خروجی که از دوربین میگیرید را بصورت قالب 16.9 بگیرید تا در گوشی ها و دستگاه های موبایل به بهترین شکل بتوان نمایش داد.
  • نورپردازی : از نور شفاف ، متعادل و واضح در ویدیوهای دوربین خودتان استفاده کنید
  • Frame بندی : از Background های با تصاویر شلوغ و خسته کننده استفاده نکنید ، تصاویر واضح ، ساده و قابل درک بهترین نوع تصویر پس زمینه هستند ، می توانید برای تصویر پس زمینه از تصویر ITPRO که برای شما قرار داده می شود استفاده کنید ، اسلاید های خودتان را نیز ساده طراحی کنید و به هیچ عنوان از اسلاید هایی با پس زمینه شلوغ استفاده نکنید.
  • اندازه حجم فایل : فایل هایی با اندازه بیشتر از 500 مگابایت در ITPRO پذیرفته نمی شوند ، فقط قالب mp4 قابل پذیرش است.
  • بهینه سازی برای دستگاه های موبایل : متن های مطالب شما باید آنقدر واضح باشند که در گوشی های موبایل نیز به وضوع قابل مشاهده باشند.
  • ارتباط چشمی : اگر از ویدیوهای فیلم برداری شده استفاده می کنید ، حتما ارتباط چشمی با مخاطب برقرار کنید و از نگاه کردن به اطراف پرهیز کنید ، تصور کنید که با دوست صمیمی خودتان صحبت می کنید.
  • کیفیت صدای ویدیو : صدا ممکن است از تصویر هم مهمتر باشد ، صدای شما نباید دارای Noise باشد ، داشتن هوا ، صدای زوزه میکروفون ، پخش بودن صدا و ... در ویدیو مورد پذیرش و تایید ITPRO نخواهد بود.
  • درجا نزنید : وجود یک اسلاید تک و ارائه توضیحات چند ده دقیقه ای در خصوص یک اسلاید اصلا جالب نیست و کیفیت ویدیوی شما را به شدت کاهش می دهد.
برای ضبط تصویر ما به شما نرم افزار Camtasia Studio نسخه 8 را پیشنهاد می کنیم و برای ضبط صدا نیز پیشنهاد ما استفاده از میکروفون هدست Microsoft Lifechat LX3000 است البته اینها پیشنهاد هستند و شما اگر با هر نرم افزار ضبط ویدیو و میکروفونی که بتوانید کیفیت مورد قبول را ایجاد کنید می توانید ویدیوهای خود را تولید کنید.

2-ایجاد کردن ویدیوی آزمایشی


بعد از اینکه کلیه موارد را در خصوص کیفیت ارائه توسط مدرس مشاهده کردید و البته رعایت کردید ، شما می توانید با رعایت کردن موارد ذکر شده یک ویدیوی آزمایشی برای دریافت تائیدیه از ITPRO به اندازه 2 تا 5 دقیقه تهیه کرده و در قسمت مربوط به ارسال ویدیوی آزمایشی مدرس ارسال کنید و منتظر بازخورد از طرف تیم مدیریت ITPRO جهت تایید تا عدم تایید ویدیو بمانید. این بهترین کاری است که شما قبل از تولید کردن ویدیو می توانید انجام بدهید تا زحمات شما خدای نکرده هدر نرود ، هر چقدر سخت گیری ها در این قسمت از جانب تیم ITPRO بیشتر باشد شما با اصلاح کردن آنها ( طبیعتاً کلیه نکات مربوط به بالا بردن کیفیت به شما اطلاع داده می شود ) می توانید کیفیت ویدیوهای خود را هر بار بیشتر از دفعه قبلی کنید.
خوب اگر به این قسمت مطلب رسیده اید احتمالا ویدیوهای خودتان را آماده کرده اید و کیفیت و کمیت آنها نیز مورد تایید ITPRO بوده اند و سئوال اینجاست که چگونه این آموزش های ویدیویی را در وب سایت ITPRO منتشر کنیم ؟ خوب اینجاست که شما باید برای ویدیوهای خودتان به غیر از محتوایی که دارند ، مواردی را ایجاد کنید که برای کاربران جذاب باشند و کاربران با توجه به این موارد از شما بیشتر خرید کنند و جذب ویدیوهای شما شوند ، خوب برای ایجاد جذابیت بیشتر برای ویدیوها ما مواردی را به شما در هنگام انتشار ویدیوها در ITPRO پیشنهاد می کنیم که به شرح زیر می باشند :

1-به بهترین شکل صفحه ورود به دوره را کامل کنید


صفحه اول ویدیوها یا بهتر بگوییم اولین قسمت از دوره آموزشی شما که کاربران در وهله اول برای مشاهده محتوای کلی دوره آموزشی به آن مراجعه می کنند در اصطلاح صفحه ورود به دوره نامیده می شود. این صفحه مهمترین صفحه دوره آموزشی شما است که باید به بهترین شکل و با بهترین مطالب و ابزارها تکمیل شود ، در واقع این قسمت ویترین کار شما است که باید زیبا و جذاب باشد تا کاربران را تشویق به خرید و ادامه دادن دوره آموزشی کند. این قسمت از دوره آموزشی در واقع اطلاعاتی را در اختیار کاربر قرار می دهد و به وی کمک می کند که تصمیم بگیرد دوره آموزشی ما را خریداری کند یا خریداری نکند این قسمت از دوره آموزشی به سه قسمت اصلی تقسیم بندی می شود که همگی بایستی کامل و درست تکمیل شوند.

عنوان دوره آموزشی که یکی از مهمترین قسمت های جذب دانشجو می باشد و بر اساس تحقیقات اعلام شده است که بیشتر از 50 درصد کاربرانی که دوره آموزشی را خریداری می کنند ابتدا به جذاب بودن عنوان دوره آموزشی توجه می کنند. قسمت دوم خلاصه دوره آموزشی است که بایستی بصورت کلی در خصوص تک تک ویدیوها و محتوای کلی ویدیوهای آموزشی و اهداف دوره بصورت کامل توضیحات ارائه شود ، هر چقدر شما اطلاعات بیشتری در اختیار کاربر قرار بدهید ، کاربر با اطمینان بیشتری ویدیوی شما را خریداری می کند. قسمت سوم تصویر کلی از محتوای دوره است ، شما بایستی برای هر دوره آموزشی یک تصویر برای کل دوره و یک تصویر برای هر ویدیو بصورت جداگانه تهیه کنید ، برای مثال اگر دوره آموزشی سی شارپ دارید برای دوره سی شارپ یک پوستر یا تصویر برای کل دوره در نظر بگیرید و در هر ویدیو نیز یک قسمت از ویدیوی آموزشی که مناسب می بینید را عکس گرفته و به عنوان تصویر به توضیحات ویدیو اضافه کنید.

2-با دقت اطلاعات مربوط به مدرس را کامل کنید


دانشجویان ITPRO واقعا در خصوص اعتبار و سابقه مدرسین خودشان اهمیت می دهند. این قسمت از توضیحات که در خصوص مدرس ارائه می شود و در قسمت مدرسین هم ثبت می شود به دانشجو می گوید که با چه شخص حرفه ای در این حوزه سر و کار دارد. دقت کنید که یکی از مهمترین پارامترهای حرفه ای بودن علاوه بر بحث سوابق و رزومه کاری شما ، میزان فعالیت های شما در وب سایت ITPRO و اشتراک گذاشتن دانش شما و البته رتبه کاربری شما در وب سایت است که با هر چقدر تلاش بیشتر این رتبه ها و درجات کاربری ارتقاء پیدا می کنند و دانشجو نیز به شما به عنوان یک حرفه ای بیشتر اعتماد خواهد کرد.

3-به درستی و بصورت منطقی برای دوره قیمت تعیین کنید


دقت کنید که دوره های شما هم می توانند رایگان باشند و هم پولی ، اگر ویدیوهای آموزشی شما بصورت پولی در وب سایت قرار می گیرند بایستی با توجه به بازار موجود برای ویدیوی مورد نظر و البته در نظر گرفتن کیفیت ، رقبا و ارزش دوره آموزشی برای آن قیمت معقولی در نظر بگیرید. این قسمت کاملا بر عهده تولید کننده ویدیو می باشد و تیم ITPRO هیچ نظری در خصوص قیمت ویدیوها ندارد اما پیشنهاد می شود که با توجه به موارد گفته شده قیمت معقول و با توجه ازش و زمانی که برای هر ویدیوی آموزشی می گذارید و منحصر به فرد بودن یا عام بودن آموزش قیمت گذاری انجام بدهید ، قیمت هر ویدیو را بصورت تفکیک شده بر اساس همین پارامترها می توانید تعیین کنید. بدهی است ویدیوهای رایگان برای بحث برند سازی شخصی ایجاد می شوند و از این دسته از ویدیوها نیز در ITPRO بسیار زیاد هستند.

4-برای هر ویدیو توضیحات کافی ارائه کنید


قابلیت منحصر به فردی که در ITPRO وجود دارد این است که کاربر می تواند فقط یکی از ویدیوهای موجود در دوره آموزشی شما را بر اساس نیاز خودش تهیه کند و نیازی نیست که کل دوره بصورت یکجا خریداری شود ، بنابراین شما بایستی برای هر یک از ویدیوهای خودتان بصورت کامل توضیحات ارائه کنید که در ویدیوی آموزشی مورد نظر قرار است چه اتفاقاتی رخ بدهد و چه مواردی آموزش داده می شوند. هر چقدر توضیحات شما بیشتر باشد طبیعتا در موتورهای جستجویی مثل گوگل و یاهو و Bing مطلب شما بیشتر دیده می شود و ترافیک بیشتری به سمت دوره آموزشی شما روانه خواهد شد. هر چقدر اطلاعات کاملتری در خصوص هر ویدیو در اختیار کاربر قرار بدهید احتمال خرید مجموعه آموزشی شما نیز بالاتر خواهد رفت.

5-ویدیوهای رایگان در دوره آموزشی داشته باشید


بررسی ها نشان دادن است که مدرسانی که ویدیوهای آموزشی رایگان نیز در مجموعه آموزشی خودشان قرار می دهند احتمال خریداری شدن ویدیوهایشان 15 درصد بیشتر از مدرسانی است که دوره های آموزشی آنها فاقد ویدیوی آموزشی رایگان می باشد. در وب سایت ITPRO با توجه به تمهیداتی که در نظر گرفته شده است بصورت پیشفرض با آپلود شدن ویدیوی پولی شما 3 دقیقه ابتدایی ویدیو بصورت خودکار برش داده شده و بصورت رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرد اما شما همچنان می توانید ویدیوهای اموزشی رایگان نیز در میان دوره آموزشی داشته باشید.

6-مطمئن باشید که دوره شما کامل است


قبل از آپلود کردن هر دوره بایستی مطمئن باشید که دوره شما کامل شده است ... دوره ها بایستی بصورت کامل و تمام و کمال به یکباره در وب سایت قرار بگیرند.

7- پسوند فایل های ارسالی صرفا mp4 می باشد

از فروش هر ویدیوی آموزشی در ITPRO مدرس سهم 65 درصدی و مجموعه ITPRO سهم 35 درصدی برداشت خواهند کرد. تسویه ها بصورت خودکار یکم هر ماه انجام شده و به حساب بانکی کاربر واریز خواهند شد.