پروتکل VTP چیست؟ بررسی مفهوم VLAN Trunk Protocol سیسکو

پروتکل VTP چیست؟ VLAN Trunk Protocol چه کاری در سیسکو برای ما انجام مید هد؟ زمانی که قصد ساختن vlan ها را داریم انجام این عملیات در شبکه هایی که تعداد سوییچ های ان زیاد باشد , معرفی این vlan ها به تک تک سوئیچ ها کاری بسیار دشوار و زمانبر است.برای حل این مساله سیسکو اقدام به معرفی پروتوکولی به نام vtp نمود.کار vtp انتقال vlan های مختلف به سوئیچ هایی است که در جوار یکدیگر قرار دارند که به ان vtp domain میگویند.سوئیچ هایی که بخواهند در محدوده ی vtp domain باشند باید یکی از سه حالت زیر را داشته باشند :

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
  1. vtp server : این سوئیچ مرجع حذف و اضافه و تعریف vlan هاست.در واقع فقط این سوئیچ قادر به اعمال تغییرات vlan database در ان vtp domain میباشد یعنی هر vlan جدید ابتدا در این سوئیچ تعریف میشود.
  2. vtp client : سوئیچ هایی که client هستند تنها قادر هستند vtp database ها را از vtp server دریافت و انها را بخوانند واز پورت های trunk خود انتقال دهند و هیچ تغییری نمس توانند در ان ایجاد کنند و نمی توان vlan جدید روی ان ساخت ویا حذف کرد.
  3. vtp transparent : این سوئیچ ها میتوانند vlan database خود را داشته باشند ولی نمیتوانند به بقیه ارسال کنند ولی میتوانند اطلاعات vlan database های دریافتی را از خود عبور دهند.

درهریک از vtp domain ها یک مقدار 32 بیتی وجود دارد که به ان configuration revision میگویند و نشان دهنده ی سطح تغییرات یک vtp است.هر بار که تغییری در vlan ها اتفاق بیافتد این مقدار یک عدد افزایش پیدا میکند.به بسته هایی که سوئیچ ها در یک vtp domain بین یکدیگر ارسال میکنند advertisements میگویند که دارای سه نوع میباشد:

  • Summery : بسته ای که حاوی اطلاعاتی مانند دامین و revision است.
  • Subset :بسته حاوی اطلاعات اپدیت
  • Request :با چک کردن مقدار revision ارسال میشود.

زمانی که سوئیچ ها یک advertisement را بین یکدیگر ارسال میکنند سوئیچ دریافت کننده ابتدا نام vtp domain را مقایسه میکند اگر نام vtp domain ها متفاوت باشد بسته نادیده گرفته میشود و اگر نام ها یکی بود سوئیچ configuration revision را مقایسه می کند.اگر این مقدار بالاتر باشد خود را با ان سوئیچ اپدیت میکند اگر مساوی با مقدار خودش باشد بشته نادیده گرفته باشد و اگر پایین تر یک درخواست ارسال میکند که ان سوییچ را با خود اپدیت میکند.

در نسخه ی سوم vtp کنترل بهتری از لحاظ مدیریتی برروی سوئیچ ها می توان داشت که وظیفه بروزرسانی اطلاعات را بر روی سوئیچ های دیگر دارند.این نسخه پیام ها رو کدگذاری میکند و مربوط به private vlan ها رو منتقل میکند در این نسخه عملیات مربوط به vlan ها به طرز قابل توجهی گسترش یافته و از تمامی vlan ها با پروتوکول های isl از شماره 1 تا 4094 و 8o2.1q رو تا شماره 4094 پشتیبانی میکند.


نظرات