امیر مقدم
کارشناس ارشد سرویس های مبتنی بر شبکه مایکروسافت

آموزش ساخت (ایجاد) Map Drive در کامپیوترهای شبکه با گروپ پالیسی

در این بخش به پیاده سازی Map Drives با استفاده از Group Policy می پردازیم، در واقع با استفاده از Group policy فولدر به اشتراک شده ای را در اختیار کاربران قرار می دهیم، به جای این که کاربران از روی سیستم خود با آدرس UNC Path به فولدر وصل شوند و یا تک به تک اون فولدر را برای کاربران Map کرد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

مرحله اول فولدری می سازیم و به آن نام مناسبی اختصاص می دهیم، بر روی آن راست کلیک و Properties را انتخاب می کنیم و به تب Sharing می رویم، در اینجا Advanced Sharing را انتخاب و گزینه Share This Folder را مارک می کنیم و بر روی Permissions کلیک می کنیم، در این پنجره گروه Everyone را حذف می کنیم و با کلیک بر روی Add، گروه Authenticated users را اضافه می کنیم و طبق تصویر به این گروه دسترسی می دهیم.

وب سایت توسینسو

سپس به تب Security می رویم و دسترسی های لازم را با توجه به نیاز کاربران و یا گروه ها تنظیم می کنیم. (در این محیط ازمایشی با توجه به نام OUای که پالیسی به آن اعمال می شود، داخل فولدر اصلی فولدر دیگری با نام LAB ساخته شد و با توجه به نیاز، به این فولدر دسترسی ها لازم اعمال شد، این دسترسی ها به گروه Apply Map Drive اعمال شد.

که داخل AD UC کاربران DMO و EMO عضو این گروه شدند.) بعد از اعمال دسترسی ها به Group Policy management Console می رویم، در قسمت فارست، زیر شاخه دامین، به دامین خود می رویم و با کلیک راست بر روی زیر شاخه Group Policy Objects و انتخاب New نام مناسبی به GPO مد نظرمون می دهیم، سپس بر روی آن کلیک راست و Edit را انتخاب می کنیم و در ادامه به مسیر زیر می رویم:

User Configuration>Preferences>Windows Settings>Drive Maps
وب سایت توسینسو

بر روی Drive Maps کلیک راست، New و Mapped Drive را انتخاب می کنیم در پنجره باز شده تنظیمات را طبق تصویر انجام می دهیم. (البته در اینجا با توجه به سیاست ها و نیاز های من تنظیم شده است! و شما این قسمت ها را می توانید با توجه به نیاز خود تنظیم کنید.)

وب سایت توسینسو
  • Location: محل فولدر به اشتراک گذاشته شده را در این قسمت به صورت UNC Path وارد می کنید.
  • Label as: با وارد کردن نام مناسبی درایو شما با این نام نشان داده می می شود و نکته مهم این است که با وجود این قسمت دیگر ادرس فولدر به اشتراک گذاشته شما نشان داده نمی شود.
  • Connect as: در اینجا می توان کاربری را مشخص کرد تا سایرین برای اتصال به این درایو با وارد کردن نام کاربری که مشخص کردیم به درایو دسترسی داشته باشند.

بعد از تنظیمات پالیسی آنرا به OU مورد نظر (LAB) لینک می کنیم.

وب سایت توسینسو

نخست، انتظاری که می رود این است که این پالیسی به کاربرانی که در این OU می باشند (LAB)، اعمال شود، اما اینطور نیست بلکه این پالیسی تنها به اعضای گروه Apply Map Drive اعمال می شود. بعد از لینک کردن پالیسی، با Logon کردن یکی از کاربرهای EMO یا DMO فولدر به اشتراک گذاشته شده برای انها Map می شود، اگر برای اولین بار این امر صورت نگرفت با دوبار Logon و Logoff پالیسی مذکور اعمال می شود.

وب سایت توسینسو

امیدوارم که مورد توجه دوستان قرار گرفته باشد.


امیر مقدم
امیر مقدم

کارشناس ارشد سرویس های مبتنی بر شبکه مایکروسافت

نظرات